Co należy wziąć pod uwagę przy zakupie roweru górskiegoNie pomyślałbyś, że zakup nowego roweru może być tak skomplikowany. Istnieją różne rozmiary i kształty ram, różne pozycje kierownicy, różne rodzaje hamulców, a nawet różne sposoby pedałowania. Ale nie martw się, jesteśmy tu, aby Ci pomóc! Kolarstwo górskie to ekscytujący sport, który w ostatnich latach zyskał na popularności. Może się nim cieszyć niemal każdy, kto ma dostęp do szlaków. Ponieważ na rynku jest tak wiele rodzajów rowerów górskich, znalezienie odpowiedniego dla siebie może wydawać się nie lada wyzwaniem. W tym artykule wyjaśniamy, co należy wiedzieć przy zakupie roweru górskiego, a także przedstawiamy nasze najlepsze rekomendacje w kilku kluczowych kategoriach.

Jakim typem rowerzysty jesteś?

Pierwszą rzeczą do rozważenia przy zakupie roweru górskiego jest określenie, jakim typem rowerzysty jesteś. Możesz być zwykłym rowerzystą, który chce się po prostu zabawić w błocie. Możesz też być poważnym kolarzem, który chce w pełni wykorzystać swoje nowe hobby. Możesz mieć małe dzieci, które dopiero rozwijają swoje umiejętności jazdy. Lub możesz mieć starsze dzieci i nastolatków, którzy są poważne o konkurencji. Znajomość typu rowerzysty, którym jesteś, pomoże Ci podjąć właściwe decyzje przy zakupie nowego roweru górskiego. Pomoże Ci to wybrać odpowiedni rozmiar ramy, rodzaj zawieszenia i liczbę biegów. Pomoże Ci również wybrać odpowiedni punkt cenowy.

Materiały ramy

Rodzaj materiału, z którego wykonana jest rama, będzie miał największy wpływ na ogólną cenę roweru. Najdroższym materiałem jest włókno węglowe, następnie aluminium, a potem stal. Ogólnie rzecz biorąc, aluminium to najlepsza wartość dla większości rowerzystów. Jest lekkie, trwałe i stosunkowo niedrogie. Stal jest cięższa i nie tak trwała jak aluminium, ale może być znacznie tańsza w porównaniu do włókna węglowego. Ważne jest, aby pamiętać, że nie ma jednego idealnego materiału do rowerów górskich. Każdy rodzaj materiału ma swoje plusy i minusy. Włókno węglowe jest najlżejszym i najmocniejszym materiałem na ramę, co czyni go idealnym dla poważnych kolarzy, którzy lubią przekraczać swoje granice. Jest również najdroższe. Jeśli wybierzesz ramę z włókna węglowego, spodziewaj się, że zapłacisz więcej. Ale nie martw się, jest wiele wspaniałych rowerów z ramą węglową w cenie poniżej 1000 dolarów. Aluminium to najczęściej stosowany materiał na ramy rowerów górskich. Jest trwałe i niedrogie, co czyni je najlepszym wyborem dla zwykłych rowerzystów, którzy chcą się po prostu dobrze bawić. Jest również szeroko stosowany w wysokiej klasy rowerach górskich. Stal jest cięższa niż aluminium, ale jest znacznie tańsza. Najczęściej można ją znaleźć w rowerach górskich i hybrydach z niższej półki.

Marki rowerów górskich

Rowery górskie są produkowane przez wiele różnych firm. Niektóre z nich mają długą historię w tym sporcie, podczas gdy inne są stosunkowo nowe. Niektóre skupiają się na rowerach wysokiej klasy, podczas gdy inne produkują tanie modele. W zależności od rodzaju roweru górskiego, którego szukasz, masz do wyboru wielu różnych producentów. Przy zakupie roweru górskiego ważne jest, aby wybrać uznaną markę. Istnieje wiele podrabianych marek, które produkują rowery niskiej jakości. Podrobiona marka to taka, która używa nazwy podobnej do znanego producenta, aby oszukać konsumentów, aby kupili ich produkt. Możesz zmniejszyć ryzyko zakupu podrobionego produktu, kupując od znanego producenta lub zaufanego sprzedawcy internetowego. Oto niektóre z najbardziej popularnych marek:

System zawieszenia

System zawieszenia w rowerze górskim został zaprojektowany tak, aby amortyzować nierówności na szlaku. Składa się on z pary amortyzatorów, zwanych widelcami, zamontowanych z przodu ramy. Amortyzatory są wypełnione olejem i sprężonym powietrzem. Widelec na przednim kole nazywany jest amortyzatorem, ponieważ pochłania wstrząsy spowodowane nierównościami na szlaku. W zależności od terenu, po którym jeździsz i rodzaju jazdy, możesz chcieć roweru górskiego z przednim zawieszeniem. Jednak nie wszystkie rowery górskie mają zawieszenie. Jeżeli wiesz, że będziesz jeździć w bardzo trudnym terenie, możesz poszukać roweru górskiego z zawieszeniem przednim i tylnym. Każdy system amortyzacji posiada pomiar drogi przejazdu. Odległość ta oznacza ilość, jaką zawieszenie może skompresować podczas pokonywania nierówności. W przypadku przedniego zawieszenia odległość ta wynosi zazwyczaj od 70 do 120 milimetrów.

Rozmiar i kształt kół

Rozmiar i kształt kół to dwa ważne czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie roweru górskiego. Rozmiar koła odnosi się do średnicy koła, natomiast kształt koła odnosi się do tego, jak zbudowane jest koło. Średnica koła jest mierzona w calach lub milimetrach. Im większa średnica koła, tym płynniejsza jazda. Możesz wybierać spośród trzech średnic kół: 26 cali, 27,5 cala i 29 cali. Kształt koła może być różny, ale większość kół do rowerów górskich ma rozmiar 29 lub 26. Koło 29er ma większą średnicę i szerszą oponę niż koło 26er. Możesz wybrać koło 29er, koło 26er lub koło będące połączeniem obu.

Kierownica i pedały

Kierownica - Rowery górskie są wyposażone w kierownicę o różnym stopniu nachylenia. Możesz wybierać spośród różnych typów kierownic, które mają bardziej wyprostowaną lub bardziej agresywną pozycję. To, która kierownica będzie dla Ciebie najlepsza, zależy od Twojego stylu jazdy. Jeśli dopiero zaczynasz jeździć na rowerze górskim, możesz chcieć zacząć od bardziej wyprostowanej pozycji. W miarę nabierania doświadczenia, możesz chcieć zmienić pozycję na bardziej agresywną. Ponieważ różne pozycje kierownicy mogą wpływać na sposób pedałowania i wywierania nacisku na zawieszenie roweru, ważne jest, abyś dokonał właściwego wyboru. Pedały - Rowery górskie są wyposażone w dwa różne rodzaje pedałów: bezklamrowe i platformowe. Pedały bezklamrowe są przeznaczone do stosowania ze specjalnymi butami rowerowymi wyposażonymi w knagi. Pedały bezklamrowe są łatwiejsze w użyciu niż pedały platformowe, ale mogą być niebezpieczne dla początkujących i młodych rowerzystów. Pedały platformowe są łatwiejsze w użyciu przez początkujących i młodych kolarzy. Pedały platformowe są szersze niż pedały bezklamrowe.

Hamulce tarczowe czy obręczowe?

Istnieją dwa różne rodzaje hamulców, które są powszechnie stosowane w rowerach górskich. Każdy typ hamulca ma swoje zalety i wady. Hamulce obręczowe są szersze niż tarczowe i bardziej powszechne. Są również tańsze. Hamulce tarczowe są węższe niż hamulce obręczowe i są droższe. Główna różnica pomiędzy hamulcami tarczowymi i obręczowymi polega na miejscu przyłożenia siły hamowania. Hamulce obręczowe wywierają nacisk na obręcz koła, natomiast hamulce tarczowe wywierają nacisk na tarczę, która znajduje się wewnątrz koła. Z tego powodu hamulce tarczowe są często uważane za mocniejsze niż hamulce obręczowe. Jednak hamulce tarczowe są również cięższe niż hamulce obręczowe, co może zmniejszyć efektywność jazdy.